2010. március 30., kedd

Annotációk

Anti-Catullus

Nem gyűlöllek még, de szállnak az évek,
S reggeleink szótalanul telnek el immár.

Kössünk fegyverszünetet

Kössünk fegyverszünetet, kedvesem,
Kevés időre csak: míg meghalok,
Ha e harc tovább dúl közöttünk,
Abba biztosan belepusztulok.

Míg csodára

Míg csodára várok, elmúlnak az évek.
S nem is lehetne más fontosabb:
Szeretve lenni, és szeretni. Téged.
S nem kötni apró, szennyes alkukat.

"Karóval jöttem..."


"Karóval jöttem, s nem virággal:"
 Nem hittem: ez működni fog.
Gyáva voltam talán, és hitetlen:
Ördögök várnak, vagy az angyalok?

Ha az Úr...

Ha az Úr minket nem egymásnak teremtett,
S mégis megástam akkor azt a vermet,
Magamat okolhatom.

S azt, hogy ha még mindig élek,
S, ha még nem veszett ki belőlem a lélek:
Neked köszönhetem.


Az emberélet...

Az emberélet kétharmada táján
Sötétlő vadonba vezetett utam.
Beesteledvén ellobbant a fáklyám,
S hiába szóltam: most segíts, Uram!

Játszottak vélem pisla, tünde fények,
Az ég hallgatott: magam voltam én;
Merre tovább, mely ösvényre térjek?
Melyiknek végén virrad fel remény?

Mindez már nem újság, eszméltem fel végre:
Nagy Durante volt, ki már előttem járt.
A Kapunak száját kerülni remélve
Az égen kerestem vezérlő sugárt.

Az égboltot sötét felleg borította,
Csillag fénye azon által nem hatolt,
Elhagyott utamra visszanézve, újra,
A messzeségben fénylő ablak ragyogott.

Sokáig töprengve, tétovázva néztem,
Döntésemre gyáván, félve a jövőt,
Serpenyőkbe vetve mi elmúlt, s lehetne,
S lesz is még valóban, s a feledhetőt.

A történetnek itt még, persze, nincsen vége:
Ősvény, vadon, kereszt?, s út előttem áll.
Bármerre indulok, bármely útra térve -
Nem mindegy, bár, miként - az út vége: halál.

Első ajánlás: Elmúlt, s lehetne...feledhető?
(S. J. - nak, a la Presser)

Hittem: a szívedet adtad nekem.
És Te cserébe kaptál egy medvét.
Aztán nem írtál semmit egy életen át:
Akkor, mi jó barátok voltunk?

Második ajánlás: Fénylő ablak ragyogott.
(F.B.K -nak, a la Villon/Faludy)

Kiontott könnyem harmatával
Irgalmazz nékem, szép szerelmem.

Azon a tavaszon

Kizöldültek már a fák,
- mint azon a tavaszon -
Nyílik sok színes virág,
- mint azon a tavaszon -
Nekem megint szürke a világ,
mint azon a tavaszon,
Május után.

Nem hiszem el

Egyszerűen nem hiszem el,
Ilyen nem történhet velem.
Ötven is rég elmúltam már,
S rám tört újra a szerelem.

Öreg vagyok, csúnya vagyok,
Házas ember sok gyerekkel,
Rémült vagyok, sírva fakadok,
De az érzés nem ereszt el.


Sosem bocsátom meg Neked

(S.J.-nak, a ...-dik érettségi találkozójára)

Ha akkor nem szerettél,
Vagy közben másra leltél,
Légy boldogabb, mint én:
Isten Veled!

Sosem bocsátom meg Neked:
Nem mondtad, hogy nem szerettél,
Vagy közben másra leltél,
S hallgatásod tönkre tett.


Mint elcsatangolt...

Mint elcsatangolt gyermek a szülői házhoz,
Térek meg Hozzád, hosszú út után.
Fejem lehajtva, szégyenpír az arcom,
Így kérek tőled bocsánatot, sután:

Bocsánat
("..légy férfi: a fű kinő utánad"?)

Bocsánat, hogy megszerettél,
És életemnek része lettél.
Bocsánat, hogy másra vártál,
Egy jobb helyett csak rám találtál.

Bocsánat, hogy nem értettem,
Életednek része lettem.
Bocsánat, hogy másra vártam,
Amikor már Rád találtam.

Bocsánat, hogy magad voltál,
Akkor, mikor rám gondoltál.
Bocsánat, hogy nem élhettünk
Szebben.

Bocsánat.

Talán

Talán, ha megbocsátanám magamnak
a sok időt, mit Nélküled töltöttem el,
megbocsátanál Te is nekem.

S talán, ha megbocsátanál nekem a bánatért,
mit én okoztam éveken keresztül,
lehetne még közös Veled az életem.


Talán, hogyha Kálvin...


Talán, hogyha Kálvin híveként nevelnek,
Lehetnék én szikár, kemény, vén legény,
Utam kikövezve, egyenesen vinne,
És nem lenne árnyék életem egén.

Talán, hogyha Róma híveként nevelnek,
Lelkem bocsánatban nyugalmat talál,
S nem meredne rám ily, zord, üres szemekkel
Az út végén álló Semmi: a halál.

Néhány éve...
(Bocs, Frenreisz)

Néhány éve, több is talán,
Hogy nap, nap után,
Este fél tíz után,
Bezárom a szobám.

Tévét nézek, olvasok,
Vagy zenét hallgatok,
Neten társalkodom,
Közben Rólad álmodom.

Kedvesem, így szólhatnék én most Hozzád:
Jöjj velem, hagyjuk el most azt, ami fájt,
Elmegyünk oda, ahol senki más nem jár,
Jöjj velem, megint legyünk két jó barát.

Mesélek majd, milyen volt az,
Mikor nem voltál,
Másik szobában aludtál,
Lehet, hogy rám vártál.

Meséld el, hogy beléd esett egy
Szőke hajú srác,
s ez a szőke hajú srác
Meg is őszült immár.

Kedvesem, így szólok majd én Tehozzád:
Jöjj velem, hagyjuk el most azt, ami fájt,
Jöjj velem, mutass megint sok, sok csodát,
Jöjj velem, s legyünk végre megint egy pár.

Post Scriptum

Kedvesem,
Ha nem segítesz énnekem,
És nem változtatunk ezen,
Végképp megfagy köztünk a szerelem,
 S nem oldoz el a léttől minket semmi már,
Csak a halál.

Kedvesem!

Odatettem az orrod elé az oldal linkjét:
Kattints rá; fontos elolvasnod,
Közös életünk függhet rajta.
Fütyültél rá (de jobb ide más szó):
nem érdekes ez; papírkosárba vele.


Így múlt el a világomból is a szépség,
S mennyek után ismét a poklokat járja a lelkem.


21 megjegyzés:

  1. Ezek jó töredékek. Minden szava zizeg. Kösz. Üdv

    VálaszTörlés
  2. Pontosan. Elgondolkodtató, felkavaró, tökéletes.

    VálaszTörlés
  3. Az az érzésem, hogy mindegyik egy irányultságú. Ez csak megállapítás, nem kritika, mert különben jók ezek a töredékek.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem mindben ott van a kritika, és az önkritika is. (Sir W.S. Churchill a soroknak az közeiben sejtette az eszenciát. Azt hiszem itt is több a mögöttes értelem, mint a verbalizált.) Üdv

    VálaszTörlés
  5. Ezek szerint ennyire képes az agyam.

    VálaszTörlés
  6. Jogos a szóvá tétel Juhorka!
    Igenis mind egy kapcsolat kudarcba fulladásáról szól. Az ember szívesen megkérdezné, miért is?
    De nem kérdeztem!!! :))))

    VálaszTörlés
  7. Nem hiszem, hogy szürkeállomány-függő lenne. Inkább a szituációk ismeretének forrása lehet más. És ebben az esetben Te szerencsés vagy. Az ember csak olyat tud elképzelni, amit ismer. De ez már episztemológia vagy gnoszeológia :D, ami elhúzná a bejegyzés lényegét.

    VálaszTörlés
  8. Ezek szerint ugyanazt látjuk.:))

    VálaszTörlés
  9. Tudni magyar is? Én lenni kicsi művelt. Lehet tudni, mi zajol te agya?:))

    VálaszTörlés
  10. Kedves (kínaivá lett:)) Juhorka. Amit írok azt szerintem Te is tudod, csak provokatíve kíváncsi vagy, hogy ugyan arra gondolunk e, és meddig mehet el valaki a nyilvánvaló magyarázatában. De legyen (csak úgy általában):

    "Nem gyűlöllek még, de szállnak az évek," Ha csak az első sort veszem: én tudtalak szeretni, sőt tudlak is (másképp nem venném a fáradtságot, hogy tudassak még veled valamit). Nem a "szerelem első látásra", sem a "meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt" időszakban íródott Van közös múltunk! Jött egy felismerés. Valami viszont lehet, hogy megszakadt. Az élettapasztalatom szerint ilyenkor az ember akaratától függetlenül más, új érzelmi dimenziók lépnek fel. Az író tudja, hogyha nem változik vissza a helyzet, ha nem tesznek ellene akkorra érvényes a "még". De ez csak ideig óráig még, mert utána a bekövetkezik, bekövetkezhet.

    A mondat folytatása engem igazol (szerénységem határtalan:)). "A reggelek szótlanul telnek immár". Ezek szerint nem volt így korábban/mindig! A szótlanság is lehet beszédes. A beszéd is lehet sekélyes. Nagyon jóízű beszélgetések hiánya a kiváltó ok? És ez csak a felszín. Mindenkinek a maga keresztjét kellett addig cipelni, amíg szavakká lett a felismerés. A harmónia hiánya nem azonos a diszharmóniával. Az apátia, a kétségbeesés vált kéréssé, fohásszá.

    A két mondat közé ok okozati összefüggést magyarázok. Azok is beszélgethetnek reggelente, akiket nem kötöttek össze érzelmi szálak. De e disputa két szereplőjét igen. És mi jöhet még? Visszafordítható e a helyzet? Kell e, hogy visszaforduljon? Mire szükséges a további hallgatás, vagy az érzelmek széjjelebb csúszása esetén készülni?

    Ez csak az első töredék kapcsán eszembe jutottak töredéke, de a Multy (mint "könnyűvérű közösségi portál") szinte nem méltó arra, hogy ilyen fajsúlyos "töredékekkel operáljon". http://zatos.multiply.com/journal/item/41/41 Szóval első blikkre ennyi. Nem ígérem, hogy minden felmerült gondolatomat ennyire kifejtek. Illetve megígérem, hogy nem teszem :). üdv

    VálaszTörlés
  11. Míg csodára

    Míg csodára várok, elmúlnak az évek.
    S nem is lehetne más fontosabb:
    Szeretve lenni, és szeretni, Téged,
    S nem kötni apró, szennyes alkukat.

    Ha ez a kapcsolat kudarcba fulladásáról szól, akkor én a kalapos tótként tengetem tovább életem :)

    VálaszTörlés
  12. Te látod az asszony monitorát ? :D

    VálaszTörlés
  13. Lehet, hogy nem a kudarc, de a megfeneklés mindenképp. Mert már csodának minősíti azt, hogy az utána leírtak szerint szeressék egymást.

    Viszont igaz! Van még kiút!

    VálaszTörlés
  14. Hozzáteszem, a legutolsó igazán felemelő a kapcsolatra nézve!

    Ez egy elég józan, vádak és szentimentalizmus nélküli kép.

    VálaszTörlés
  15. Én vagyok az Illetékes elvtárs. Minden hozzám tartozik, tehát látom az összes monitort. (meg is őrülnék) :)))

    VálaszTörlés
  16. Nem fogod elhinni. Nem arra voltam kíváncsi, amit nagyszerűen, magas műelemzői szinten írtál válaszként. Azt én is tudom, bár közelítőleg sem tudtam volna ily mértani precizitással elemezni. Pláne provokatíve!? Ajjaj!

    Egyszerűen az érdekelt, hogy mezei eszközökkel is eltudod-e mondani (mintha Mari nénivel beszélnél a faluból), amit olyan blikkfangosan megfogalmaztál.

    VálaszTörlés
  17. Ez nem ér... A cím változik, sőt a téma is...

    VálaszTörlés
  18. Az eredeti (Töredékek) csak az első kettőt tartalmazták. Akkor ezek még egy témakör voltak. Most kicsit beborulni látszik ....

    VálaszTörlés
  19. Kedveseim!:))
    Sajnos utána kellet járnom az új címnek, mert hiányos a műveltségem.
    annotáció
    Pár soros ismertetés, az egész szöveg rövid kivonata, széljegyzet.

    Csak egy kérdésem maradt. A fentiek kivonatok, vagy mégis inkább töredékek?

    VálaszTörlés
  20. Nagyon jó versek, kissé borúsak az igaz, de kétségtelenül tükrözik az író érzéseit.

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.