2008. augusztus 4., hétfő

Windows XP annoyances - Csak a szokásos szivattyú

Amikor az XP-t (a mostani verziót) fölraktam, egy csini kis alkalmazás került föl a gépemre, ami lehetővé teszi a monitor (pontosabban a video kártya) bizonyos paramétereinek szabályozását: nevezetesen: a monitorom n(s)emtúl fiatal versenyző immáron, ezért kissé sötét, főleg a sötétebb tónusokban ( :))  ) túl sötét. KB ennyire emlékeztem, amikor a napokban hiába kerestem többé ezt a kis - task bar jobb alsó sarkábanülő - ikont. Kis - kb fél napos - matatás és a gépem hardverének feltérképezése után kiderítettem, hogy ez az izé az NVIDIA képernyő managere volt. No de hova tűnt?
Nosza, internet, vidia.com, letöltés - újabb fél óra keresgélés, melyik lehet az? Lehet , hogy drivert kéne frissíteni? Tőtsük le a legújabb internacionálist, oszt tegyük föl.
Tőtés, setup: A rendszere nem változott, később ismét újra futtathattya. Tessék? Akkor mit szenvedtem vele? Próba cseresznye, még1x. Eredmény: -"- (dettó).
Ez ment fél napon át. A telepítés elronthatatlan, mert nincsen semmi opció, amit el lehetne állítani.
Nézem a tulajdonságokat: valami vgasave nevű izé van telepítve driverként - ez nem olyasmi, amire az ember számít, ha kártyaspéci drivert akart fölrakni.
Keressünk az interneten: google, alaplap típus (régi IBM) kártya típus (Régi, realtek 440 MX) ,
Mindenféle fórumokon nézelődünk archív anyagokban, és lassan világosság kezd derengeni: Két hete upgradeltem a DirecX-et 9-re, mert valami program hiányolta. Lehet, hogy rosszul tettem? Igen: a videokártyám nem támogatja a 7-nél fiatalabb directX-et. (ennyit a visszafelé kompatibilitásról).
Hát jó: Ha így van (ez már a harmadik-negyedeik este táján, úgy fél éjfél magasságban), szedjük le, rakjuk vissza az előzőt. Hogy is kell leszedni a DirectX-t? Programok uninstallja: nincs közte. Windóz összetevők: nincs közte. Tessék? ez örökre fönnmarad?
Keress: gugli again: uninstall directX: nem megoldható hivatalosan: Minek is akarná a zember leszedni a javított kiadást?
Végül egy buhera manusnál találtam egy kis csomagot (némi batch parancsállomány egy rar -ba csomagolva, hogy aszondja: ezt lefuttassuk, osztán ezt visszarakja nekünk a korábbit.
Én hívő ember vagyok - túlnagyon is - ollyan esetekben, amikoron magam nem nagyon értek valamihez, el szoktam hinni, amit nálam - legalábbis látszólag - okosabbak mondanak: próbáljuk ki:
A leszedés ment, de a fölrakásba hiba csúszott, mert aszt mondja: nem találja az expandot, amivel a windóz telepítő lemezről a driver .cab file-t kell kinyitni.
Jó, de a teklepítőn rajta van, úgyhogy nagy gond nincs: másolás ide, batch filé átírogatás ott, majd inkább egyenként hajtjuk végre a parancsokat:
Siker!
Még mindíg működik a windóz, - de az NVIDIA monitor managere még mindíg nincs meg!
A jó életbe, ez már a harmadik nap!
Matassunk tovább: Windóz rendszer visszaállítás: jé kb két hete van egy visszagörgetési pontom, amikor ezt az új directX-et fölraktam. Forgassunk vissza - hátha nem lesz rosszabb, legföljebb újra telepítem. Bár EZT jó lenne elkerülni, mert ez leggyengébb esetben is egy hét: hogy miért? mert menteni kell a saját filéket, megjegyezni, mi mindent raktam föl az utolsó telepítés óta, és mi hol van, telepíteni, majd alkalmazástelepítés, majd alkalmazás telepítés, majd alkal... majd visszarakni az állományokat - ha még nem adom föl...
Visszaforgatás: minden megmaradt. És lássunk csodát: visszajött a monitor manáger is, sőt, még a gamma kalibráló görbém beállítása is megmaradt benne, amivel a sötét tónusok intenzitását megemeltem.
Tanulság: természetesen - ismét - ugyanaz, mint mindíg: "egy jól működő rendszert ne buherálj, mert csak magadnak okozol kellemetlenséget"
Ez mindenhogyan megszívlelendő tanulság, amit már megtanultam pár esetben (hol hangkártya, hol video kártya, hol DVD író kapcsán), de egyet mondjon meg nekem valaki: MELYIK AZ A JÓL MŰKÖDŐ RENDSZERÁLLAPOT AMIT NEM SZABAD BUHERÁLNI?

9 megjegyzés:

  1. Én annyira nem értek ezekhez,rég feladtam volna.

    VálaszTörlés
  2. :-)
    ...és még állítják, hogy Murphy halott. Pedig él(ek)

    VálaszTörlés
  3. Hát nálam egyszerűbb a dolog, mert kikapcsoltam a rendszervisszaállítási pontot, és nem is tudnám telepíteni az XP-t, mert nem én tettem fel és az illető azóta is lóg a telepítőlemezzel.:((
    Viszont marhára érdekel ez a NVidia monitor manager, mert szeretném a monitor gammáját változtatni. Erről regélj nekem valamit részletesebben. Volt nekem valaha gépen NVidia progi, de szőrén-szálán eltűnt.:((

    VálaszTörlés
  4. Joe!
    Asztal, jobb katt, tulajdonságok, negjelenítés tulajdonságai, beállítások, speciális, Ge Force 4...
    Ez nem jutott eszedbe?

    VálaszTörlés
  5. A problema nem EZ volt: (jobb katt stb), hanem az, hogy újabb verzióra cseréltem a kártyám driverét, hogy telepíthessem az újabb DirectX-et, de a kártyám sem az újabb driverrel, sem az újabb direcx-szel sem kompatíbilis, olyan öreg (mint én is). Ezért kellett osztán visszacsinálni mindent, mert hiába kattogtattam én jobb egérgombbal, ha egyszer az újonnan feltelepített driver nem működött a hardverrel, sőt, az egész winfos azt mondta, hogy csak egy 256 színt tudó vga kártyám van (ez akkor csinálja, ha a hardverhez - konkrétan egy videokártyához - nem talál olyan drivert, amiról tudná, hogy jó lesz hozzá. Ilyenkor felkínálja a saját legalapvetőbb vga driverét, hogy legalább meg ne vakulj, amíg jobbat nem találsz. Ez mondjuk nem egy hátrány, mert nem szeretek a gépen keresni úgy, hogy kikapcsolom a monitort, hátha sípol valami, ha véletlenül jó helyre kattintok :) )

    Ami meg a szőrén-szálán eltűnt gamma beállítót illeti, valószínűleg nem nvidia driver van föltelepítve nálad sem (mint ahogyan nálam sem az volt, mikor ez a progi "eltűnt"). Ha igen, akkor, ha máshonnan nem is, de jobb katt az asztalra, (nekem így a helyi menün már megjelenik az Nvidia menüpontja, tehát az alábbi út nélkül is elérhető) megjelenítés tulajdonságai ablakban Beállítások fül, ott kiírja a monitor és a kártya típusát is. Speciális gomb, ahol az újonnan megjelenő panel Geforce MX 440 - nálam - fülén megjelenő NVidia panelen már elérhetők ezek a tulajdonság állító menük (fejére állítható a monitor stb... és a gamma görbe is kalibrálható) De, ha a driver föl van telepytve, és működik is, akkor ez a program az asztal lokális menüjéből is elérhető.

    VálaszTörlés
  6. Nade.
    Csak bass... pardon: szóval szúrja a Zembör csórit izé csőrit, hogy nem bírja azt a fránya directX frissítést felrakni, mert mér is? Hát az ember gyerekjei (meg az ember is) néha jáccana is, nem csak billentyűt kalapálna. Hát először is meg kellene nlzni mibe kóstál egy ócsóbbik DirectX9-est tudó kártya. Némi netes matatás után kiegyezett a pénztárcám egy ollan 8K (belépő szintűnek mondott) körüli árfekvésvel (bár a feleségemet elfelejtettem értesíteni erről a merényletről). Egy darabig halaszgattam, aztán meg egyszer csak bejelentette a nagyjány, hogy ő most el. Mármint költözik, meg mármint albérletbe, merthát nagylány. Ezzel idáig olyan túl sok baj nincs is, de hogy ketten bérlik azt a bérleményt, és van nekijek (neki is meg a bérlőtárs-egyelőre-nőjének is egy -egy : tehát összesen kettő - gépe, mármint számító, amire ketten összesen szeretnének egy internet kapcsolatot (csakúgy, mint eddig itthon volt). Adnám oda neki a routert, amivel eddig itthon osztoztunk a neten.
    Hát milyen az apai szű, persze lyányom, vigyed. Nade akkor mostan milesz a befelé törekvő férgekkel, meg kémprogramokkal, meg csak a jobb hackerek tudják, miféle támadásokkal, amiket eddig meglehetős biztonsággal taszajtott vissza a routerbe épített csinos kis tűzfel plusz a gépen futó szoftveres tűzfal együttese? Meg aztán olyan egyszerű volt bizonyos helyzetekbe új ipét kérni a routeren keresztül, ha másként szerettem volna visszamenni ugyanarra a szerverre, ahol még nem járt le az a fránya várakozási idő - ha ugyan lehet tudni, mire gondolok: rapid is meg share is a lelkem. Namost ez utóbbi problemát kissé lassítva de egy viszonylag kiváló szabadszoftverrel sikerült áthidalni, és ha nem is úgy műxik, mint routerrel fölszerelve, de így is megfelel. De mi lesz kártya ügyben akkor?
    Csak nem elsietni. Kicsit körülszaglásztam a neten, miket írnak mások a kiválasztott - még éppen elfogadható árfekvésű - és már éppen belépő szintűnek nevezett DirectX 9-est tudó kártyáról? Hát azt, hogy kicsit megfő rajta a professzor, mert hiába a nagy hűtőborda rajta, ha nincs ventillátor. Persze lehet mekllé tenni kis ventillátort hűtőnek - ha ügyes vagy, és van ragasztó szalagod is meg ventillátorod, de ez a kártya attól nem biztos, hogy jobb lesz. Ezért akkor mosta adjak ki kemény 5 K-t, mikor jön a válság? Hát először jó lenne mégegyszer megtekinteni, mit is tud az én kis kártyám. Környültekintettem az Nvidia honlapján és meglepődve - tényleg! - tapasztaltam, hogy mióta utoljára arrafelé jártam (lásd a blog első bejegyzése dátuma) ezek új drivert hoztak össze a kártyára! Állítólag tudja a DirectX9-et. Hát ha a hardver gyártó ezt mondja, frissítsünk! De! Előbb! Olvassuk el a saját bejegyzéseinket, és CSINÁLJUNK RENDSZERVISSZAÁLLÍTÁSI PONTOT! Hátha egyszer csak megint azt látom, hogy nem látok semmit...
    Na mi-dó-mi azaz: szó-mi-szó, nem volt szükség a visszagörgetésre, mert az új driver föltelepült, és a rendszer is életben maradt. Sőt, odáig is jutottam, hogy tényleg elindult egy DirectX 9-et kérő program, majd leállt, mert nem volt neki elég a memória... :). Egy másik hasonló meg beszólt azzal, hogy neki nyóc (mármint a DirectX-bő a 8 ) kellene. Ezzel ugyan kissé meglepett, mert ha kapott kilencet, miért kér nyolcat? Itt megint gubanc vanazt még csak-csak értem, hogy amikor őt írták, még ne volt DirectX 9, hiszen az idei, ő meg nem, de akkor a Microfos már megint nem kompatibilis magával?! Azaz a 9-es verziójú drivere nem tudja azt amit a nyolcas már tudott? na jó... itt feladtam a nyolcaskát kérő programmal való kisérletezést, és inkább leültem újságot olvasni, zenét hallgatni és blogot írni.

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.