2010. december 7., kedd

A többiről (nem a lottó ötösről)


Szeretlek - suttogtam egykor minden este,
mielőtt az álom szállt volna szememre.
Nem szeretlek többé! - szinte már "mantráztam",
hogy e szerelemtől szabadulni vágytam.
Pár hónapra rá már kétségbe is estem,
annyira hiányzott e meddő szerelmem.

Így gyötrődtem végig évek hosszú során,
mindig jött, akiért rajongtam, tán bután,
s enyhülést e vágyra senki, sosem hozott,
mindig vártam még egy újabb, szebb holnapot.

Így esett, hogy bár egy régi szombat éjjel
megajándékozott engem a reménnyel,
be kell mégis látnom most már, hogy vesztettem,
a nagybetűs Élet elhúzott mellettem.
Az egész gubanccal több bajom is akad;
egyik, hogy el kéne nyomni a vágyakat,
pedig nem is igaz, az, hogy hűtlen lennék,
ámbár szomorúan telnek el az esték,
ha nem foglalom le elmémet már mással,
és nem gyötröm tollam meddő versírással.

Pedig, ha kívülről néz reám más ember,
azt láthatja rajtam: szerencsém, mint tenger,
hiszen nagy családot neveltem fel, szépen,
kezem munkájának eredményeképpen.
Ha kívülről nézi életem más szeme,
bármit gondol rólam, ott egye a fene!
Én tudom csak, hogy mi is vezérel engem,
hogy' próbáltam abban maradni, mit kezdtem.

Csak azok az emlékek ne sajognának,
közepén, oly gyakran, sötét éjszakának,
mikor felriadok, s forgolódom egyre,
s nem jön álom újra lüktető szememre,
s egyre eszemben van az éveknek sora,
amikor még vágytam mind a szépre, s jóra,
amikor még hittem, én leszek az, aki
megmutatja másnak, hogyan is kell élni!

Mára e hitemből már semmi sem maradt,
kiöltem szívemből a régi vágyakat,
és csak egyet várok ettől a világtól:
ne vegyen el tőlem már többet, mint mástól!

19 megjegyzés:

  1. "és csak egyet várok ettől a világtól,
    ne vegyen el tőlem már többet, mint mástól."

    ...ezt gondolom én is magamban,magamról...

    VálaszTörlés
  2. bár azok a szerelmi betétek...:(

    VálaszTörlés
  3. "nagy családot neveltem fel, szépen".....ez a lényeg! a többi nem
    érdekes.

    VálaszTörlés
  4. Tipikus Joe-vers. Lottó ötösről vidámabbat lehetne írni.

    VálaszTörlés
  5. Mantra: buddhista szerzetesek imája, olyasmi, mint a "Pater Noster..."
    De igazából nem a vallásos hittel van kapcsolatban: A szó szanszkrit eredetű. Tartalmazza a (m. मन्त्रः, és n. मन्त्रं) man- szógyököt, amelynek jelentése "gondolkodni". A mánjate szó eredetileg gondol jelentésű volt, ebből alakult ki a mántrasz (szent szöveg) jelentés.

    A -tra toldalék etimológiájáról eltérő vélekedések vannak.

    1. A toldalék -tra jelentése: eszköz, azaz a mantra szó szerinti jelentése "a gondolkodás eszköze".
    2. Más magyarázat szerint a -tra toldalék jelentése "oltalom".[1]
    3. Egy harmadik magyarázat szerint a -tra toldalék a trayoti (mint a Tantra esetében) a "megszabadulás". Ezek szerint a mantra az elménktől való felszabadítás eszköze.

    Valójában a mantra ritmusos ismételgetése hat az emberre, míg a kereszténységben az ima nem ezt szolgálja. Ez alól éppen a Pater Noster mechanikus ismételgetése kivétel (főleg az volt, amíg "deákul" mondogatták, értelem nélkül a betanult szöveget), hiszen a "mondj el 9 Pater Nostert és 11 Ave Maria-t vezeklésül" penitencia egy parasztembernek a latin misézés korában a "mantrázásnál" sokkal többet nem igen jelenthetett.

    Arról nem tudok, nincs róla tapasztalatom. (a lottó ötösről)

    VálaszTörlés
  6. Próbáld elképzelni, hátha tudsz írni róla.

    VálaszTörlés
  7. "Arról nem tudok, nincs róla tapasztalatom. (a lottó ötösről)"
    Kár:-))

    VálaszTörlés
  8. Vajon én mit látok, ha 15 év múlva visszanézek a múltamba...

    Ismét egy vers, ami közel áll hozzám, mind a tartalma, mind a mondanivalója, mind a megformáltsága, szófordulatai miatt. Köszönöm!

    VálaszTörlés
  9. Nagyon szívesen.Ismét csak azt tudom írni, amit a minap: örülök, hogy "látlak", hogy hallok Rólad.

    VálaszTörlés
  10. Csatlakozom az előttem szólókhoz:-))

    VálaszTörlés
  11. Jó lett, egyre jobbakat írsz..:))

    VálaszTörlés
  12. Azok nélkül nincs értelme :-) (az életnek se)

    VálaszTörlés
  13. Mikor hogy. Ez nekem is megfelel jelenleg, bár az elmúlt három órában már fél tucat helyen javítottam (legalábbis változtattam) benne egy-egy szót, szórendet.

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.