2010. április 23., péntek

Gmap

"Ki gépen száll fölébe..."

Este,mikor a világ álomba szenderül,
Bekapcsolom a gépem, mert az álom elkerül.
Olvasom a tegnap óta jött leveleket,
Végigjárom gmap-en a régi helyeket.
"Ki gépen szállt fölötte", annak térkép volt a táj,
Én jártam ott, ahol lakott egykoron Mihály.
A háza most is látható a pixeltengeren,
S, ha nem találnám mégsem, gyorsan megkereshetem.

Ha másfelé vetett a sors, de nem feledheted,
A gépen fölkeresheted a régi helyeket.
"Itt a park", hol először ölelted kedvesed,
És erre jártál, hol először reád nevetett.

Itt a ház: a sarkon áll, az is jól látható,
Ami az első randevún nem volt felfogható:
Hogyan lehet, hogy másik utcán kell ma várni Őt,
Mint ahová hazavitted még tegnapelőtt?

Itt a tér, ahol elhangzott az az első bók,
És itt a kapu, hol elcsattant a legelső csók.
S itt a járda, hol megállt, és így szólt: "Nincs tovább",
És magával vitte ifjúságod mámorát.

 

13 megjegyzés:

  1. Nagyon szép. A végére teljesen átmegy romantikába.

    VálaszTörlés
  2. Na, így még nem gondoltam a gmap-ra:)))
    De azon már föllelkesültem, hogy gyerekkorom helyszíneit végig járhatom, bár már semmi sem olyan, mint akkor.

    VálaszTörlés
  3. Már aki, s már amiben. (Biztosítókötél 3 vsz; bocs...)

    VálaszTörlés
  4. mosoly

    Furcsa nekem... soha nem gondoltam a számítógépemre, vagy akár azonegy programra úgy, mint költő sorok ihletőjére.

    "Itt a park", hol először ölelted kedvesed"

    Ez nagyon tetszik... :) Olyan jólesően hátborzongató elolvasni. :) Szinte érzem a hátamhoz simuló karokat. :)

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm az elismerő szavakat, bár tartok egy kicsit Radnóti szellemétől... Meg aztán nem is vagyok biztos, hogy a gmap volt a "múzsa".

    VálaszTörlés
  6. Igen, van némi Nem tudhatom beütése, de merőben más aspektusból vizsgálja a témát. És néhány refrénszerű szókapcsolatot és a ritmusát leszámítva semmi Radnótis nincs benne. Ő a hazaszeretetre fektette a hangsúlyt, itt pedig az otthon szeretetén érzem és kicsit a nosztalgián. Arról nem is beszélve, hogy Radnóti versében a változatlanság révén az emberben a büszkeség érzése támad fel, addig ebben a versben a meredek, rémisztő változás miatt, ami a sorok között húzódik, inkább szomorúság, némi gyászra emlékeztető érzés gomolyog, fanyar mosolyt csalva az arcokra.

    Összehasonlító elemzést olvashattunk...XD

    VálaszTörlés
  7. Na tessék, már elemzőm is akad :) De nem rossz az elemzés.

    VálaszTörlés
  8. Addig jó,amíg úgy nem kezdik: "itt a költő azt akarta mondani..." Erre már Arany János is azt mondta: "Akarta a fene." :D

    VálaszTörlés
  9. Igen, ezt nekem is mesélték a gimiben :)

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.