2011. január 7., péntek

Disznó


Egy éves volt. Göndör, két mázsa és szőke.
Utcáig hallatszott boldog röfögése,
amikor esténként megkapta a darát,
hogy a házigazda hizlalja a farát.

Királynő volt ő: az udvarban a legszebb.
Talán csak a kakas volt nála is szexibb.
Legalábbis erről fecsegtek a tyúkok,
míg a gazdaasszony szétszórta a magot.

Jól tartották, nagyon, reggel, délben este.
Aki csak ránézett, elromlott a kedve:
irigykedett rá az udvar egész népe,
hogy mindig többet kap, mint amennyi kéne.

Beköszöntött a tél, jöttek hideg szelek,
az apró nép ilyenkor egész nap didereg.
Kaparna, hiába, nincsen finom falat,
ami kipótolná kis fejadagodat.

Bezzeg a disznónak most is jó a kedve!
Előtte a vályú most is félig telve,
pedig már csak szuszog, elhever a jámbor,
lába szinte ki sem látszik a hasából.

Aztán egyik reggel pár pálinka után
nyílik az ólajtó, rángatják ki durván.
Rohanna a koca, futna életéért,
nincs hova futnia: útját állja böllér.

Piros vére elfolyt, előbb ki a hóra
- így fejeződött be az utolsó óra -
majd egy nagy lavórba gyűjtötték a nedűt,
aztán az asztalra még pálinka került.

Sürögtek-forogtak serény gazdasszonyok,
fazekakban húsa, meg vére rotyogott.
Saját belét, gyomrát töltötték meg vele,
estére kéményben lógott már mindene.

Hogy mi a tanulság? Nincsen ebben semmi.
S az sem biztos még, hogy rossz disznónak lenni.


80 megjegyzés:

  1. :-))))..tetszik...milyen ügyesen belecsempésztél egy kis horrort..:)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Joe! :) Remek!

    Óóóóhh, mikor még gyerek voltam, de sok disznótorban volt részem. A rokonok, szomszédok mind ott voltak mamáéknál... Milyen jó volt minden folyamatot végignézni, hogy lesz annyi finomság egyetlen "testből". És még pénzt is kaptunk a néniktől, volt, mikor 50 Ft-ot (papír, barna) is, de nagy szó volt az akkor :))

    VálaszTörlés
  3. Régen volt, de én is voltam disznótoron.

    VálaszTörlés
  4. "Sürögtek-forogtak serény gazdasszonyok,"...:O..na abból csak egy van márha nem egy olajsejknél voltál disznótorban..:)

    VálaszTörlés
  5. Meg a rokonoktól (vagy/és) jó szomszédoktól "kölcsönbe" (kaláka) segítségbe jöttek. Igaz, hogy ők otthon gazdaasszonyok :)

    VálaszTörlés
  6. Nyilván a munkáért. Azért szokott az ember pénzt kapni (meg a gyerek is).

    VálaszTörlés
  7. Így van :) Sokat segédkeztünk ám. Ott voltunk mindenhol, még ott is, ahol nem kellett volna :)))

    VálaszTörlés
  8. Ott meg azért adnak (a legények) pénzt, hogy ne légy láb alatt :-))

    VálaszTörlés
  9. a disznófüleket is mindig megkaptuk :))) bár azt papám is nagyon szerette

    VálaszTörlés
  10. Tényleg! A füle meg a farka a gyerekeknek járt! Én a hagymás sült vérre is emlékszem, pedig tényleg jó régen volt utoljára.

    VálaszTörlés
  11. én a tepertőt szeretem,meg a főtt májat,meg mindent...:)

    VálaszTörlés
  12. még mindig jobb, mint a székrekedés :))

    VálaszTörlés
  13. Joe, csak nem disznótorban voltál mostanában, hogy megihletett?

    VálaszTörlés
  14. Igazából nem a tor. Maga az állat :-) csak hát itt a disznótorra kanyarodott a beszéd.
    A kiindulás, amit most nem volt pofám föltenni mottónak, annyival jobb, mint ez:

    "Láttam a boldogságot én,
    lágy volt, szőke és másfél mázsa.
    Az udvar szigorú gyöpén imbolygott
    göndör mosolygása.
    Ledőlt a puha, langy tócsába,
    hunyorgott, röffent még felém -
    ma is látom, mily tétovázva
    babrált pihéi közt a fény."

    VálaszTörlés
  15. Most nem, már van bérletem :))

    VálaszTörlés
  16. Ennek föltétlen itt a helye, jó, hogy ideírtad, bizisten, jót nevettem rajta :))

    VálaszTörlés
  17. Én nagyon megutáltam a disznótort, mert évente kétszer is volt. Sose bírtam azokat a szagokat, ezért inkább a vacsora főzését bízták rám. Mikor szétkapták a röfit, kezembe nyomtak pár cupákos velőscsontot, meg karajcsontot, hogy tegyem fel a húslevest főni.
    Na én ezzel és a futár-szereppel el is voltam. Aztán pár év kimaradt disznó nélkül és tavalyelőtt újra voltak. Úgyhogy egy éve, ilyenkor megint jött az utált disznóvágás, ami nekem nagyon sok munkával járt, mivel csak keresztanyámmal ketten voltunk nők, plusz a három férfi. Ennyien kellett megcsinálni mindent a két disznóból.

    VálaszTörlés
  18. A disznók tényleg nagyon okos és aranyos állatok. Csak hát ne lennének olyan mocskosak, büdösek.
    Én sajnálom őket, sose nézném végig ahogy megölik.

    VálaszTörlés
  19. Ezek szerint idén nincs röfi?

    VálaszTörlés
  20. Most nincs, de tavasszal lesznek kicsik.

    VálaszTörlés
  21. Én azt hiszem, hogy ez nem az aranyosságukról szól, hanem inkább a tudatlanságról, és a felszínes életről (mármint a József Attila részlet).

    VálaszTörlés
  22. De ha nem lennének olyan helyes állatok, őt se ihlették volna meg.
    Vajon a lótetűről miért nem írt???

    VálaszTörlés
  23. A fenti is. Hányan irigykednek a másikra... Aztán kiderül, teljesen feleslegesen; mindenkinek megvan a maga baja, sőt, a másiké lehet, sokkal nagyobb.
    Mennyivel nyugodtabbak lennénk, ha meg lennénk elégedve azzal, ami nekünk jutott.

    VálaszTörlés
  24. legalább több kóstoló maradt...nem kellett szétosztani..:)

    VálaszTörlés
  25. akkor már az is bent volt....és semmi..:)

    VálaszTörlés
  26. Nem tudom. Bizonyos mértékig persze igazad van (ami az utolsó mondatot illeti), de én azt hiszem, az a disznó lét (nem a mocsok, hanem az elégedettség). Azt hiszem, mégiscsak jobb, hogyha többre, jobbra vágyik az ember, még akkor is, ha ez néha (sokszor?) szenvedéssel jár. Csak az a lényeg, hogy ne más szenvedésével járjon.

    VálaszTörlés
  27. Akkor már csak a dugó segíthet....

    VálaszTörlés
  28. Hát nem. Jól megpakoltuk a hűtőket meg a füstölőt.

    VálaszTörlés
  29. ha tiszta a helyük akkor meghálálják...ők sem fekszenek a mocsokba szívesen a tiszta szalmát szeretik,és egyhelyre járnak piszkolni ez ritka az állatoknál márhogy ösztönösen.

    VálaszTörlés
  30. Attól még nem feltétlenül tiszták, ha rendesen takarítva van a helyük.
    Vannak nagyon rendesek, akik tényleg csak egyik sarokba piszkítanak, de vannak olyanok, akiket sose lehet leszoktatni arról, hogy mindent telicsináljanak.

    VálaszTörlés
  31. Persze, ha van alapja, és megvalósítható

    VálaszTörlés
  32. az lehet...nekünk már régen volt,utoljára mikor leszereltem 1989-ben..:)

    VálaszTörlés
  33. Kell, hogy legyen alapja? A vallásoknak sincs, és a világmagyarázaton (meg mások kihasználásán) túl azokban is benne van a "jobbra, többre való vágyakozás" (legalábbis némelyik formájukban).

    VálaszTörlés
  34. De olyan után meg hiába áhítozik az ember, ami úgysem fog soha megvalósulni, nem?

    VálaszTörlés
  35. Van, aki nekem mondogatja folyton, hogy ne legyek kishitű.
    Azt gondolom, még a reménytelen áhítozás is jobb a semminél. Bármivel kapcsolatban.

    Mindenki vágyik a jóra és a szépre, aki hordozza az ember nevet; hiszem, csak a csillagokba nézve élhetünk mind emberi életet.

    VálaszTörlés
  36. "vágyd a rosszat,és akkor elkerül"..

    VálaszTörlés
  37. hacsak nem tetszel meg neki...:(

    VálaszTörlés
  38. Joe, amit most írtál, azt mindig tartsd szem előtt :)

    VálaszTörlés
  39. A Vágy villamosán!:)))
    Nagyon tetszett a vers,ha ezt december elején olvasom...lehet még élnének:((( .....
    és mehetnék a henteshez húsért...:))

    VálaszTörlés
  40. ez nagyon aranyos megjegyzés volt :)

    VálaszTörlés
  41. Tudod én mindég felnevelem őket.Megszeretem pláne ha nem sok baj van velük .És mire odakerül a sor sajnálom hogy le kell vágni.Nem is szoktam kimenni csak mikor már perzselik őket.
    De hát ők arra teremtettek.
    Bár azt is sajnálnám ha boltba kellene menni a húsé.:))

    VálaszTörlés
  42. Nekem "könnyebb dolgom" volt, hisz papámék nevelték őket, így nem nőttek a szívemhez, hisz látni sem sűrűn láttam őket.
    Igen, én is már csak a perzseléskor dugtam ki a fejem a szobából, addig vagy bedugaszoltam a fülem, vagy jó hangosra vettem a rádiót.
    És az is igaz, hogy sokáig "megéltünk" a húsból s egyéb ennivalóból, amit "ők adtak" nekünk.
    :)

    VálaszTörlés
  43. Jó, hogy csak most írtam. Egészen csődbe mennétek :-)

    VálaszTörlés
  44. Könnyen meglehet:))) De nagyon jó hogy írtad....és hogy a disznókon jár az eszed a villamoson:))

    VálaszTörlés
  45. Nem én vagyok az egyedüli, aki csak a perzselő hangjára bújik elő:-)))

    VálaszTörlés
  46. Mármint, hogy disznó gondolatai vannak??? :-)

    VálaszTörlés
  47. - Jaj! Ki van benn? Siessen már, mert mindjárt becsinálok!
    - De jó magának...!

    VálaszTörlés
  48. Még az is előfordul...
    Attól is függ, ki van még a kocsiban.

    VálaszTörlés
  49. Egy 120 kilós, bajuszos banya?:-))

    VálaszTörlés
  50. Na igen, attól függ, milyen értelemben nézzük a disznóságokat :))

    VálaszTörlés
  51. Most éppen nem szó szerint értettem, de tényleg, az már disznónak is szép méret, ahogy mondani szokás, vágósúly:-))

    VálaszTörlés
  52. Ragozzuk még?
    Az sem baj: általában bérletem van.
    Nem az (egyen)ruha teszi a csinos nőt - bár néha kétségtelenül sokat lendít rajta(is).

    VálaszTörlés
  53. Basszus tegnap volt a disznótor én meg nem voltam itt. Köcce a kóstólót, ma fözött a nejem kocsonyát...

    VálaszTörlés
  54. Na itt ellennék egy darabig:-)))))))

    VálaszTörlés
  55. Mi van ma már füstölünk!??:))) Hiszen még be van sózva a sonka!:)))

    VálaszTörlés
  56. "láccik" hogy nem vagy falusi!! A húsoskolbászt már másik nap füstölik!!

    VálaszTörlés
  57. Én nem vagyok "falusi" !???:))) Ki beszélt itt a kóbászról?:)) A sunkát tettem szóvá!:)))

    VálaszTörlés
  58. Aztán egyik reggel pár pálinka után
    nyílik az ólajtó, rángatják ki durván.
    Rohanna a koca, futna életéért,
    nincs hova futnia: útját állja böllér."

    Erről eszembe jutnak azok a régi hajnalok, amikor 5-6 férfiember birokra kelt a disznóval (állítólag a szomszéd utcában egyszer a disznó győzött :-D ), majd hatalmas küzdelem után, mindkét oldali sebesülések végén elfolyt a reggeli hagymás vérnek való.
    A rokonság és szomszédság apraja-nagyja egész nap sürgött-forgott, aminek eredményeképpen vacsorára már be lett töltve a friss kolbász.

    Történt azonban egyszer, hogy nem volt idő összehívni a népes seregletet. Egy hentes volt csak a "vendég". Egymaga, a szabadfogású birkózás egyetlen elemének a bemutatása nélkül megoldotta az összes problémát és délelőtt 11-re már be is töltötte a kolbászt. Lehet, hogy azért kapkodta el ilyen lelketlen módon, mert közben egyetlen kupicával sem bátorította magát :-D

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.