2011. január 10., hétfő

Valami bluest


Valami bluest kéne pengetni a gitáron.
Egy három negyedes klasszikust, szívbe markolót.
Ha zenével a szívnek ajtaját kitárom,
mindegy, hogy pengetem a húrt, vagy húzom a vonót.

A szív ugyanúgy sír New Orleansban,
mint a mezőségi földeken.
Ha a hegedűt egyszer jajongani hallottam,
még az ír kocsmákban sem lehetek idegen.

Valami keservest kellene fülembe húzatni (talán gitáron?),
majd hajnaltájt, úgy napkelte előtt,
ha ifjú férje elvitte magával lányom,
és a kancsó félig üres lesz már az asztalfőn.

55 megjegyzés:

  1. ...:(....két hangszer van amit rühellek a gitár,meg a hegedű egész nap a "fülébe húznám" annak aki kitalálta őket...:)..a falra tudnék mászni a hangjuktól.

    VálaszTörlés
  2. Ez megint nem a jókedvről szól....

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jó ,köszönöm szépen.
    Nem linkelek ide semmit mert nem szeretném szegény Infrát a falon látni !:))))

    VálaszTörlés
  4. A blues bizony nem arról szól. Meg a hajnalik sem.

    VálaszTörlés
  5. Jó kis fordítása lenne, hogy kesergő :)

    VálaszTörlés
  6. Valójában ugyanaz a műfaj.
    Nevezik a magyar változatát kesergőnek, keservesnek vagy hajnalinak. Utóbbit azért, mert a mulatság végén hajnalban ének(lik? elték?) őket, többnyire, tudtommal csak férfiak.
    (miért? nyilván, mert a nők vagy az asztalokat szedték le, vagy hazamentek a gyerekekhez addigra - ennyit a nemek egyenlőségéről)
    Persze a zenészek egész éjszakára szerződtek, ráadásul külön is fizettek nekik.

    VálaszTörlés
  7. Jó, majd kitalálok egy verset, amiben török síp szól. Vagy duda. Nem a skót, a dunántúli változata, a kosfejes.

    VálaszTörlés
  8. Az asszonyok a temetőben énekelték a siratókat, az is hasonló és különleges. Nem is tudom mostanság van-e még.

    VálaszTörlés
  9. van....mennél több pénzt kapnak,annál jobban sírnak.

    VálaszTörlés
  10. Na!!! Fiatalságod lehet az átka ezen megnyilvánulásodnak!!:-)) A gitár egy olyan hangszer, amely nemcsak a szivemhez, de a lelkemhez is nőtt. Sokan mondják nehéz hangszer. ( amit rajtam látsz, kb 7 - 9 kg lehet). Addig nehéz rajta érzéseket kifejezni, mig meg nem érted a lelkét. Van neki hidd el. Talán úgy tudnám szavakkal elmagyarázni, hogy a játszó ember, ugyan gyakorlatok során sokmindent megtanul, (akkordok, futamok, stb), de ez nem elég. Az érzések, sztem minden gitárosnál, talán életkor függőek. 40 fölött, már nem úgy játszol egy hangszeren, mint fiatalon. Nem kell a "virga" (gyors újjmozgás, látványos futamok), talán egy egyszerű kis "nyújtással" többet adsz a halgatóságnak, mint egy gyors, de lélektelen futammal. Egyszer a fiam kérdezte, hagy "apa, te ugye sokmindenre megtanítottál, talán gyorsabb is vagyok már nálad, de ha Te szólózól egy bluest, ledermedek. Ez miért van?" Tudod fiam, én már nem a közönségnek, hanem magamnak játszom. A közönség, másodlagos dolog, hiszen 99%- uk nem igazán ért a dologhoz, de ha sokat nem is, - én konyítok hozzá, s ha nekem tetszik, akkor elégedett vagyok. Hogy másnak is jó?? Az akkor döl majd el, ha aranylemezed lesz. Nekem ugyan aranylemezem, sőt lemezem sem lett, de nagyon sok embernek szereztem jó másodperceket, perceket, talán órákat a muzsikámmal.Hakniztam, ami nem egy szép műfaj, de mindig próbáltam a repertoárt úgy összeállítani, hogy a zene, ne értéktelen legyen.
    Hegedű?? Kettővel kevessebb húr, de kétszer nehezebb rajta értékes, élvezhető hangokat produkálni, mint a gitáron. Kicsit értek hozzá, és még számos más hangszerhez is, de azt igazából hegedülni, ( nem a klasszikusokra gondolok), csak a cigányok tudnak. Nem ismerik a kottát, apáról fiúra száll a tudomány!. Tudod mit? Nem dumálok: Kagylózd a "monticsárdást" a Pacsirtát, és keress egy "véncigányt", aki húz neked egy olyan bluest (síratót), hogy meg fog sajdulni a lelked.
    Más. Én pl a rádiót, alapzajnak tekintem, inkább a napi hírek érdekelnek benne, mint Eric Capton zenéje. Azt fejhalgatóval szoktam. Na vicc ám az egész, és ne vedd komolyan, mert minden ízlés kérdése. Magyarhonban pl én vok az egyedüli sztem aki nem eszi meg a "nokedlit" ( galuska), pedig biztos, hogy jó.

    VálaszTörlés
  11. "Fabidzsó" barátom, igazán eltaláltad, hogy mi az igazi blues. Azt, csak olyan emberek tudnak jól prezentálni, akik érettek, és tényleg mesterük a hangszerüknek. ( Te a toll mestere vagy, vagy lehetsz) Szívből jövő dallam. Ja, az ir pubokban, nem bluest játszanak, de mellékes.:-))) A bluest talán a szinesbőrű emberek tudják a legjobban, akik egész nap gyapotföldeken dolgoztak, és este a fáradságukat, szomoruságukat, reménytelenségüket, szerelmüket énekelték meg..

    VálaszTörlés
  12. Persze nem lennék Lufi, ha nem tennék ide egy szívhez szóló dalt..:-)))

    VálaszTörlés
  13. Az alant szereplő dalban nincs gitár, és hegedű, tehát hallgatható!:-))))))))))

    VálaszTörlés
  14. :-)
    Ezt a koncertet láttam (TV-ben). Hátborzongató(an szép) volt.
    (Persze én egy szóval sem írtam, hogy az ír kocsmákban bluest játszanak, vagy mezőségen hajnalban ír kocsmanótákat énekelnek. De ugyanazt zenélik.)
    Talán ide tartozik - anekdota jelleggel -, hogy egy alkalommal, mikor Canteburyben jártam (azon EGY alkalommal), egy kis téren megszólítottam egy hegedűs fiatalt, tudakolván, nem Romániából (közelebbről Erdélyből) való-e, vagy nem erdélyi zene-e, amit játszik. Kicsi volt a valószínűsége persze, de nagyon hasonlított az ő skót hegedű játéka az erdélyi magyar ÉS román zene bizonyos fajtáira.

    VálaszTörlés
  15. Hogy mennyire igazad van! Nagyon szépen leírtad!

    VálaszTörlés
  16. Lufi! Nagyon szépen írtál a zenéről! Egyszer még elmegyek, és azt is meghallgatom, ahogyan játszod.

    VálaszTörlés
  17. Akkor ez a kapáslövés vakon is talált, ugyanis én csak azért így írtam, mert a magyar dudák fő sípja végén általában kos- vagy kecske fej van kifaragva. :-)

    VálaszTörlés
  18. Minden népnek sztem megvan a maga blues zenéje, csak máshogy hívják. Az érzések zenéje, az biztos. Aztán más kérdés, hogy a lakodalmas rock is valamiféle kultúra, csak nem érzésekre, hanem a pénzre épül. Na én ettől kapok kiütéseket, amit fenistilgéllel frankón kezelek:-))))))))

    VálaszTörlés
  19. akkor is többet ér számomra egy szépTrance nóta,mint Eric Clapton egész discográfiája...baj-é...?

    VálaszTörlés
  20. Esetleg prezentálnál ide valamit..

    VálaszTörlés
  21. A trance nem az a tuc-tuc féle betegesség?:))

    VálaszTörlés
  22. az a Hands Up.....azt én is rühellem....

    VálaszTörlés
  23. neves Trance előadók,gyönyörű hangú énekesnőkkel készítik a zenéiket...

    VálaszTörlés
  24. Akkor legyen itt egy vistai (Magyarvista, Kalotaszeg) hajnali és legényes is.


    A vistai zöld erdőben születtem
    anyám se vót mégis felnevelkedtem
    s úgy nőttem fel mint a mezőn a csipkegomba
    vót szeretőm bár sohase lett vóna.

    Kedves babám ha meguntál szeretni
    szabad néked más szeretőt keresni
    keress olyat hej kinek ökre, lovas szekere
    a patikát gazdagítsd meg belőle.

    VálaszTörlés
  25. vagy ez....nem teszek többet Joe...bocsi

    VálaszTörlés
  26. Ha ezé a jövő, akkor most elföldelem magamat!

    VálaszTörlés
  27. Erre is tudnék kalotaszegit táncolni. De méhkeréki (román) tapsost is, ha nagyon kellene (csak nem sokáig, mert már nem bírnám kondival).
    De azért szerencse, hogy másé is a jövő. Bár így lenne más területen is, nem csak zenében, akkor még élni is lehetne itt!

    VálaszTörlés
  28. Apró különbség, hogy élő emberek igazi hangszerrel felvett zenéit hallgatom!

    VálaszTörlés
  29. a Trance előadók sem zombik..:)

    VálaszTörlés
  30. Többségük nem képzett, de útcazenész.

    VálaszTörlés
  31. ezt már láttam...ez tetszik nekem is.

    VálaszTörlés
  32. Az ízlések olyanok, mint a pofonok. Meg a ...
    Lehet rajta vitatkozni, kinek szebb, jobb, vagy nagyobb.
    Csak minek. Úgyis csak azt használhatod, amid van.

    VálaszTörlés
  33. ez az..."Kinek a pap, kinek a papné"...:)

    VálaszTörlés
  34. Én nem kapok kiütéseket, két okból. Az első, és számomra fontosabb: ami nem tetszik, elkerülöm. Ha egyszer belebotlottam, és már hasmenést kaptam tőle, vagy kiütéses (mondjuk ő győzött kiütéssel), legközelebb kihagyom.
    A másik ok: a kultúrához vezető út igen sokféle lehet. Attól, hogy valaki nem azon az úton megy, mint én, közel sem biztos, hogy nem ugyanoda tart. Majd, ha odaértem eldől, hogy ő is megérkezik-e vagy sem. (Ráadásul oda sem lehet érkezni, mert ez az út is addig tarthat, amíg az ember él).

    VálaszTörlés
  35. Amikor egy lakodalomban rázendítenek a pityókás férfiak a "sirató" nótákra, akkor fejvesztve menekülök haza. Akkor már vége a mulatságnak.

    VálaszTörlés
  36. Pedig akkor szerelmesek igazán..

    VálaszTörlés
  37. Ezt asszem, ismerem. Ja, most már biztos: Talán Bob Marleytől hallottam.

    VálaszTörlés
  38. Ja! Olyan sötét a monitorom (csak én lehetek sötétebb nála), hogy el is felejtettem az az izgő-mozgó izét... :-) Mea maxima culpa!

    VálaszTörlés
  39. Hallottál már helyben, élőben előadott trance-t?

    VálaszTörlés
  40. Kik? A részeg öregek??? Tőlem akár....kit érdekel...

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.