2010. július 26., hétfő

Szabó Irma

Nick Cave: Henry Lee dallamára)

Tóth Gyuri, kedvesem,
Fogd meg a kezem!
Menjünk a partra, úgy, mint rég,
Jöjj, sétálj velem!

Irma, édesem,
Tudod, hogy nem tehetem,
A harang már szól, és várnak rám,
Nékem ott a helyem.

Egy fertály órát talán,
Annyit kérek csupán,
Hogy elmondjam néked, azt, ami bánt,
Nem látsz többé azután.

A patakhoz mentek ők,
A lány vett egy nagy levegőt,
És elmondta végre, hogy csak Györgyre várt,
De már nem csak egyedül vár.

Irma, édesem!
Ami volt, nem feledem,
De indulnom kell a templomhoz már,
Ott mindenki már csak rám vár.

Ölelj meg, kedvesem,
Egy csókot még adj nekem!
Azután elválunk örökre, tán,
Az Isten legyen velem!

Magához vonta őt,
Átölelte őt,
Csókolta úgy, mint valaha rég,
Az egykori szeretőt.

A leány a köténybe nyúlt,
A legény szívébe szúrt,
A kis patak vörösen futott tovább,
Mire a fertály óra elmúlt.

25 megjegyzés:

  1. Szép, szomorú történet, kíváncsivá tettél. -:(

    VálaszTörlés
  2. Hallgasd meg Cave számát, a Murder Ballads lemezről (mondjuk neurox weboldalán : http://neurox.multiply.com/music/item/3092 ), és olvass el néhány magyar népballadát, meg egy-két Arany balladát!
    A történet egészen mindennapi, számtalan variációban, számtalan nép ajkán él. Ez csak az én verzióm Nick Cave dallamára (ami nem ezzel a szöveggel, de igen hasonló témáról szól).

    VálaszTörlés
  3. A rózsás videoklippel? Az nagyon szép dal.

    VálaszTörlés
  4. Nem tudom, majd rákeresek a youtube-on. én csak a zenét ismerem, a klipet nem. Már a MusicTV-t se nagyon néztem anno :)
    De a youtubeon vagy két tucat felvétel van a számról Nick Cave-vel és PJ Harveyvel.
    Nem az a Where the Wild Roses Grow, amire Te gondolsz. valóban szép ballada az is, de ez egy másik: a Henry Lee.

    VálaszTörlés
  5. Ezt úgy érted, hogy a Henry Lee c. szám dallamára írtad? Mert ebben az estben nem stimmel az eredeti szöveg ritmusa a Te versedével.

    VálaszTörlés
  6. Na, ja, Most néztem meg ezt is :)

    VálaszTörlés
  7. A dal ugyanaz. Az első az én fénykoromból származik, azért ismerem.

    VálaszTörlés
  8. Valóban nem stimmel szótagszámra, de ez nem annak a szövegnek magyarítása. Azt már mások megcsinálták néhányszor. A szám csak "ihletet" adott, ls tulajdonképpen szándékosan nem stimmel szótag számra. Sőt, a la la la la la, la la la la leee sincs benne refrénnek :)
    (Megjegyzem: én tudom rá énekelni, csak ne legyen, aki hallja!)

    VálaszTörlés
  9. 1., Te most vagy a fénykorodban :)
    2., Hallgasd végig mind a két számot. Az (férfi) énekes (=Cave) és a 3/4-es ritmus valóban azonos, csak a szöveg és dallam különböző. No meg a címe.

    VálaszTörlés
  10. A szöveget nem figyeltem, csak a ritmust.
    És a fénykorom huszon egy-két évesen volt.

    VálaszTörlés
  11. Na igen, mint az enyém is. Ma már beletörne a lábam a kalotaszegibe.

    VálaszTörlés
  12. Én tudom mire gondolsz... Saját szövegünket ráhúzni egy dallamra öngyilkosság...vagy a dallam hal meg, vagy a szöveg egy külső fül számára...de mi úgy halljuk, hogy jó legyen. :)
    Igaz, Juhorka!? :)

    VálaszTörlés
  13. Vagy szakértelem.:)) Erről talán meg kellene kérdeznünk megboldogult Zsütit, vagy Romhányi Józsefet. De, mint már tudjuk, itt nem erről van szó, hanem egy ráénekelhető önálló versről, ami azt jelenti, hogy nem kell hűen követnie az eredeti szöveg lüktetését.

    VálaszTörlés
  14. Meghallgattam a számot Cave előadásában, engem biztosan nem ihletett volna meg. Ennek bizonyára hiányos angol tudásom az oka. Nick Cave-nek sem a hangja, sem az előadása nem tetszik. Először a hozzászólásban felrakott videót néztem meg meg, azt meg kifejezetten rossznak és unalmasnak találtam,
    A Te versed viszont jó, elismerés érte, tényleg Arany balladáit idézi. Úgyhogy ennyiben maradtam magammal.

    VálaszTörlés
  15. Arany is jó, Cave is zseniális és a fenti vers is...mindegyik a maga módján.
    Én rajongója vagyok Nick Cavenek..ízlések és pofonok....

    VálaszTörlés
  16. Valamiért nekem nem jön be ez a fajta zene, pedig biztosan jó. Hasonlóképpen pl. Viszockij, Cseh Tamás sem, pedig hatalmas rajongótáboruk van. Nem tudom megmagyarázni, valószínű nem vagyok elég lírai alkat.

    VálaszTörlés
  17. Ez lehet az oka. És ebben nincs semmi hiba...ezért van sokféle stílus, hogy mindenki megtalálja a kedvére valót... :)

    VálaszTörlés
  18. Nekem az Ohio című dal jutott az eszembe a versről.
    Meg nagyon halványan az Ágnes asszony, de az csak a patakvérről...

    VálaszTörlés
  19. Te a patakvért ne emlegesd, mert attól röhögő görcsöt kapok, mert a Nemzet Bohóca jut eszembe róla mindig.

    VálaszTörlés
  20. Valahogy belopta ezt a kifejezést a szívünkbe :-)))))

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.