2011. augusztus 8., hétfő

Főúr!


Főúr!
Ez miféle rendszer itt?
Amerre jártam, rendszerint
nem volt sehol sem légy az életemben.
Hát most miféle étterembe keveredtem?
És még én fizessek érte?
Tessék? Hogy ön szerint már ez is megérte?
Nem érti, látom,
kedves barátom:
Én nem erre vágyom.
Nem ezt az életet rendeltem,
ön főzte ki,
én csak ettem, de nem szerettem.
És most a számlát hozza nékem?
Milyen szolgáltatás ez kérem?
A Könyvet hozza, nyilván sok panasszal!
Mibe vendégeik beírnak,
ha már fogyasztani Önöknél egy jóízűt nem bírnak.
Tessék? Az ajtó? Hogy arra lenne?
Kidobni engem? Arra lenne mersze?
Mikor kint semmi vár
és az ablak is csupa homály,
kilátni sem lehet.
Ó egek! Hát most mit tegyek?
De nézze csak! Még mindig mocorog!
Nem. Ne mondja nékem,
hogy életemben ez csak jó dolog!
Egyezzünk meg:
Hozzon ki kérem, egy újabb életet!
Mi az, hogy nem lehet
elölről kezdeni az életet?
De, kérem, én vagyok,
kiért e vendéglő most nyitva tart,
és Ön akart
az asztalához leültetni engemet!
Most miért nevet?
Ez nekem nem élvezet.
De akkor most már elmehet.
Kérem, hagyjon békén engemet
fogyasszam el nyugodtan
ezt a piszkos életet!
Csak akkor jöjjön ismét, hogyha kérhetem,
ha végleg elfogyott az életem!
Nézze csak! Ott egy vendég éppen Önnek integet.
Önt hívja ily szavakkal:
"Főúr! Fizetek!"


19 megjegyzés:

  1. én meghagyom neki a maradékot....

    VálaszTörlés
  2. Nem biztos, hogy ő is ezt fogyasztja.

    VálaszTörlés
  3. akkor adja oda a disznóinak....nekem nem kell

    VálaszTörlés
  4. Az én életemet ne adja disznóknak, ha lehet!

    VálaszTörlés
  5. Te megeszed mindet...nincs maradékod...

    VálaszTörlés
  6. Hát igen! Ebben az étteremben nem mi rendelünk.Itt csak fogyaszthatunk és fizetünk.
    Hogy nem jó étterembe mentünk volna be?.....
    Lehet, hogy ez csak egy kifőzde.Sajnos nincs legközelebb, hogy majd ott és akkor jobban figyeljünk.
    Köszönöm, nagyon tetszett!

    VálaszTörlés
  7. Na hé!
    A legtöbb esetben étlapról rendelünk, és soxor nincs is minden, ami éppen kapható, de néha az asztalhoz kell vágni a partedlit, berúgni a konyhaajtót, félretolni a séfet és belenyúlni abba a receptbe! Legyenek már a dolgok a magunk szája íze szerint!

    VálaszTörlés
  8. "Hozzon ki kérem, egy újabb életet!
    Mi az, hogy nem lehet
    elölről kezdeni az életet?" DE LEHET ELÖLRŐL KEZDENI..

    "Nézze csak! Ott egy vendég éppen Önnek integet.
    Önt hívja ily szavakkal:
    "Főúr! Fizetek!" ÉS CSAK AZÉRT LEHET, MERT A SZÁMLÁD KI VAN FIZETVE..

    VálaszTörlés
  9. Érdekes, hogy ugyanazt a szöveget hányféleképpen lehet értelmezni.

    VálaszTörlés
  10. Nagyon jó a vers! És igen, tényleg azt fogyasztjuk ebben a kajáldában amit kapunk, nagy beleszólásunk nincs a receptbe.
    Esetleg megsózhatjuk vagy borsozhatjuk, de mást nem.

    VálaszTörlés
  11. Nekem pedig nagyon is van beleszólásom. Azért vagyok itt, ahol most és azért csinálom azt, amit, mert akarom. Ha nem így lenne, akkor már változtattam volna.
    Megválogathatjuk a lakhelyünket, és ha nem tetszik a mostani, akkor elköltözhetünk másik házba, településre, országba. Behatároltak a körülmények, de ha nagyon akarja valaki, akkor megteheti.
    Ugyan így munkahelyet, foglalkozást válthatunk.
    Eldönthetjük, hogy kikkel barátkozunk, hogyan alakítjuk ki az otthonunkat, hogyan viselkedünk. Hosszasan sorolhatnám még.
    Léteznek korlátok, de azon belül nagyon széles a paletta.

    VálaszTörlés
  12. Azért több dolgon nem tudunk változtatni, mint amin tudunk.
    Bár, most asszem én nem is akarnék változtatni semmin,
    max. azon, hogy valami mediterrán vidéken éljek...

    VálaszTörlés
  13. Olyan 14-15 éves korom körül volt egy modellem az életről (nagyképűen hangzik, de valóban), amit még ma is elő-elő veszek gondolatban, sőt versben is említettem: a tölcsér.
    Minél tovább haladsz "előre" az életben (idézőjel, mert hiszen ez egyirányú út, tehát hátra nem lehet menni), annál jobban szűkülnek a választási lehetőségeid, mintha egy egyre szűkülő tölcsérbe folyna le az életed egyre gyorsulva.
    Két okból: egyrészt, mert korábbi döntéseid és tapasztalataid mind kihatással vannak a későbbiekre, ezért hiába is lennének elméleti opcióid "bármit" változtatni, a gyakorlatban nincsenek meg ezek a lehetőségek (például, mert a személyiséged nem teszi lehetővé az adott választást).
    Másrészt, mert egyre kevesebb időd marad a változtatások végigvitelére.
    Míg egy tankhajó gyökeresen irányt vált (a gyökeresség itt akár csak 10 fok lehet), eltelik egy-két nap. Mire egy élet irányt vált, eltelhet egy fél élet, ha egyáltalán sikerül a gyökeres váltás.
    Van, amiben könnyebb dönteni, van, akinek könnyebb. Önállóan lehet munkahelyet, hivatást otthont váltani. Öt gyerekes családdal "kicsit" nehezebb (például lakást váltani, mondjuk Balatonfüredről Budapestre, vagy fordítva, megspékelve egy munkahely váltással ma - mostanában - Magyarországon).
    Ha valaki nagyon akarja - és nem kell tekintettel legyen másokra - megteheti. Nekem is voltak olyan elképzeléseim még egyetemista koromban, hogy Mongóliába megyek 4-5-6 évet dolgozni, mert az milyen jó szakmai gyakorlatot jelentett volna (amivel ma Magyarországon 25 éve nem mennék éppúgy semmire, mint azzal a tíz évvel, amit egyetem után itthon valójában ledolgoztam).

    VálaszTörlés
  14. A tölcséres hasonlat jó.
    Valóban, behatároljuk a lehetőségeinket, de azt is mi tesszük, az akkor adott körülmények között.
    Ha "rendeltél" egy feleséget és 5 gyermeket, akkor már nagyban kötött az életed, de ezek a Te döntésed szerint történtek.
    Persze, leléphet az ember, hogy holnaptól Párizsban fog élni bohém életet, de erre azért nem mindenki képes.
    Váltottál már párszor irányt, meghatározó dolgokban is, ahogyan mindannyian. Nagyon sokszor van döntési lehetőségünk fordulópontokon is.

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.