2010. május 6., csütörtök

Életünk értelme



Tizenöt évesen,
Mikor a két kezem
Tűző napon
A nyári ásatásokon
Még csákányt forgatott,
Nem számított,
Mi lesz velem majd harminc évesen.
Tudtam, hogy eljön majd megint
Egy új szerelmesem,
S lesz életem,
Lesz gyermekem,
Lesz munkám és lesz benne értelem.

Tizennyolc évesen,
Mikor a két kezem
Tűző napon
A vagonon
Tizenhat tonnát mozgatott,
Nem számított,
Mi lesz velem majd harminc évesen;
Hittem, hogy van szerelmesem,
Ki ír nekem,
S lesz életem,
Lesz gyermekem,
Lesz munkám és lesz benne értelem.

Huszonnyolc évesen
Mikor a két kezem és jó eszem
Ásványvagyonnal foglalkozott,
Nem számított,
Mi lesz velem majd negyven évesen,
Volt gyermekem,
Volt szerelmesem,
Volt munkám, és volt benne értelem.

Harmincnyolc évesen,
Mikor a két kezem és jó eszem
Számítógépeket programozott,
Nem számított,
Mi lesz velem majd ötven évesen,
Mert tudtam, lesz szerelmesem,
S mert volt már gyermekem.
Nehéz volt életem,
De bíztam, hogy
Lesz munkám még, s lesz benne értelem.

Ötvenkét évesen,
Mikor a két kezem és jó eszem
Még dolgozik, számítógépeket programozik,
Nem számít már,
Mi lesz velem hatvanhét évesen,
Lesz-e még életem,
És benne értelem,
Mert tudom, hogy van már gyermekem,
S nekem csak annyi számít már,
Mi lesz vele,
Munkája lesz-e majd,
És lesz-e hű szerelmese és gyermeke,
És lesz-e majd az életében értelem.

6 megjegyzés:

  1. Az is lehetne a címe hogy Életút. Összefoglaltad ebben a pár versszakban.

    VálaszTörlés
  2. “Tavasz volt, de én a nyarat vártam;
    a meleget, a patakok hűs vizét.
    Nyár volt, de én az őszt vártam;
    a színes leveleket, és a hűvös, száraz levegőt.
    Ősz volt, de én a telet vártam;
    a ropogós havat, és a karácsony örömét.
    Eljött a tél, de én a tavaszt vártam,
    a rügyfakadást, a nap melegét.
    Gyermek voltam, de felnőtt akartam lenni;
    szabad és önálló.
    Húsz éves voltam, de harminc akartam lenni,
    érett és sokat ismerő.
    Középkorú voltam, de húszéves akartam lenni;
    ifjú és szabadlelkű.
    Nyugdíjas lettem, de középkorú akartam lenni;
    tevékeny élettel.
    Életem elmúlt, és sohasem kaptam meg, amit akartam.”

    VálaszTörlés
  3. Az élet örök körforgása.
    Olyan ez, mint a spirál a történelemben, csak itt egy emberről szól.

    Kata soraihoz: talán ezért kell örülnünk a mában elért apró sikereknek is. Akarnunk kell előbbre jutni, de ne a szomszéd rétjét nézzük mindig.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem Kata által idézett verssel ellentétben Fabijoe verse arról szól, hogy ő élte a pillanatot, nem aggódott a jövőben, mert bízott. Ez a helyes szemlélet.

    De a vers egyébként is nagyon jó! Tetszik!

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm, hogy a szemléletem helyeslést váltott ki ;)

    Egyébként amit Kati idéz, az is ismerős, és eredetileg valami ilyesminek indult volna a vers is. A mindig más korba, máshova vágyakozás - azt hiszem - legtöbbünknek sajátja legalábbis bizonyos periódusokban. Én, biztosan ismerem. De az én versemből végül nem ez lett, mert néha a vers - legalábbis részben - saját magát írja.

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.