2011. június 8., szerda

Vérnász

                                      Federico Garcia Lorca: Vérnász című drámája alapján

Hold világol fönn az égen.
Fényes éjjel. Szél se rebben.
Lovas vágtat át a réten
Gondolatnál sebesebben.

Tajtékos a lova háta:
Ketten ülnek a nyeregben
A négy pata dobogása
visszhangot ver a hegyekben.

Hátuk megett fény világol.
Kolompol a harag hangja.
Menekülnek kézfogóról.
Nincs, ki őket elbújtassa.

Ritkás erdő tisztására
nagy dobogva odaérnek.
Fák között sincs éji pára:
elárulnak égi fények.

Lobognak a fáklyalángok
az erdőben egyre beljebb.
Körbevesznek vesztett álmot,
nem adnak nekik kegyelmet.

Erős ménről, tajtékosról
Csizma dobban, mint a végzet.
Jácint virít gomblyukából.
Penge villan, szeme éget.

Sötét köpeny földre hullik,
Fehér szatén szinte szárnyal.
Két sötét folt összerobban,
Nem törődve akadállyal.

Sötét piros a fehéren.
Egyre terjed. Fogy az élet.
Hajnalodik a szekéren.
Temetőből szól az ének.


7 megjegyzés:

  1. Ezt te írtad?
    Sokféleképpen tudsz szólni. Nekem tetszik ez a vers.

    VálaszTörlés
  2. Igen. Csinálni akartam valamit az első másfél versszakból, aztám, minthogy Lorcát olvasgattam, beugrott a Vérnász.

    VálaszTörlés
  3. A forrását nem ismerem, de tényleg nem rossz.

    VálaszTörlés
  4. Még én sem olvastam a Vérnász-t Lorcától.

    VálaszTörlés
  5. Nekem tetszik, és lehet hülyén hangzik, / egy dilettánstól megszokott/ de nekem nem Lorca jutott erről a versről eszembe, hanem a Toldi, Aranytól..

    VálaszTörlés
  6. Most föladtad a leckét.
    A menekülés motívum rendben van, bár más az ok. Valójában a Toldi nem tragikus kimenetelű történek, fordítva: "sikersztori", ráadásul magában a Toldiban nincs szerelmi motívum. Párbaj van a Nyulak szigetén, de annak más a motivációja.
    A verselése (páros rímek és 12 szótagos, hangsúlyos verselés) sem emlékeztet erre: "Ég a napmelegtől a kopár szik sarja,"...
    De elhiszem, hogy eszedbe jutott :-9, csak nem tudom, miről.

    VálaszTörlés
  7. Lehet, hogy a vers hangulata, vagy a szókincse, illetve bizonyos szavak hozták fel Lufiban az emlékeket.:)

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.