2010. október 18., hétfő

Hajléktalanballada


Kapunk alatt két éven át
aludt egy hajléktalan.
Nem bántott senkit, csak este ott feküdt,
és nem volt túl gusztustalan.

Ha néha-néha későn érkeztem haza,
már ott találtam őt,
és, ha reggeliért a boltba szaladtam,
a kapuban nem kaptam levegőt,

mert hónapokon át nem mosakodott,
hiszen sehová sem mehetett,
azt sem sikerült megállapítanom,
hogy mikor és mit étkezett.

Mikor beállt a tél és jött a fagy,
vasárnap forró levest vittem néha neki,
hogy legyen, mi gyomrából
a hideg űrt szorítja pár órára ki.

És egy időben - még aludt a
fal felé fordulva minden reggelen -,
mikor a boltból a reggelivel hazatértem,
két kiflit tettem feje mellé le csendesen.

Eljött a hideg őszutó megint,
és rövidültek a nappalok,
és egyszer csak azon kaptam magam,
"hajléktalanomat" már napok óta nem látom ott.

Egy alkalommal kérdeztem is családomat,
tud-e róla valaki,
hová lett ott, a kapu alatt
éjszakázó szakadt, öreg fazon, aki
már hónapok óta, a hideg kövön
szokta ott éjszakáit tölteni?

Senki nem tudott róla semmit,
és az eset lassan majdnem feledésbe is merült,
mikor egy hideg, téli estén végül is
a kapuboltozat alá három égő gyertya került.

Megtudtam ekkor, hogy az "öreget"
- két évvel volt nálam idősebb csupán -
pár napja egy mentő szedte föl,
és egy kórházban halt meg itt, Budán,

hová tüdőgyulladással vitték be végül is,
mi akkor már oly előrehaladott
volt, hogy hiába minden gondos ápolás,
abból többé már fel nem gyógyulhatott.

És pár héttel az eset után
a lakógyűlés úgy szavazott,
hogy kijjebb kell tetetnünk házunk kapuját,
és felszámolni a kapuboltozatot,

mert mégis csak tűrhetetlenné váltak most már
ezek a városi viszonyok,
hogy az ember a saját háza kapuján
is hajléktalanba botolhatott.

És lőn: egy nap délután,
a munkából hazafelé jövet
új, fényes kilincsű kapu várt reám,
elgátolva végre az előteret,

kirekesztve immár a rosszat,
mi nem kapunk alá való:
Majd megkapják a hajléktalanok is maguknak,
amit nekik szán a földi és égi Feljebbvaló.

14 megjegyzés:

  1. Kedves Joe, a versedről, akikről szól.. mindig az jut eszembe: hajszálon múlik és bárki, mi is lehetnénk.. akiről a versed szól. Köszönöm, hogy megírtad, felraktad.

    VálaszTörlés
  2. Ez egy szomorú történet. Sajnos.:-(( Vannak akik önhibájukon kivűl kerülnek ilyen helyzetbe, de mi szégyelünk megállni mellettük, hogy adjunk nekik pár forintot, vagy pár kiflit. Azt látjuk, hogy részeg a 90%.- a. Ez is igaz. Inkább őnpusztitó életük van, de mit is tehetnek?? Szociólógusok írtak már többmillió tanulmányt, de az nem segít."FABIDZSÓ" barátom, igy tiszta nagybetűvel, Te, a magad módján próbáltál segíteni, és azt hiszem helyesen cselekedtél. Sztem vegyünk rólad példát, és pénzt ne, mert tényleg megisszák, de élelemmel, vagy egy meleg takaróval.., talán meghosszabithatjuk életüket.Néhányan, talán nem is vágynak rá, hogy éljenek, és ez szomorú, hiszen az élet szép....

    VálaszTörlés
  3. Megható történet.Alig lehet ehhez mit szólni,de valóban nagyon szép volt tőled hogy néha egy kis élelemmel szántad meg.Azt hiszem én is így tettem volna,hisz még egy apró állattal is együtt tudok érezni nem még egy emberrel.Mert a hajléktalan is ember! Pláne ha önhibáján kívül került az utcára!
    Köszönöm hogy olvashattam.

    VálaszTörlés
  4. Na tessék! Még a végén mennybe megyek, pedig eszem ágában sem volt ezért írni!

    VálaszTörlés
  5. Erre nem tudok mit normálisat válaszolni. Nem.

    VálaszTörlés
  6. Na, neked se tetszik már semmi sem:))))

    VálaszTörlés
  7. akinek mindene megvan...annak igen

    VálaszTörlés
  8. Szomorú történet. Szépen írtad le.

    VálaszTörlés
  9. Igazából csak arról szólt az eredeti megjegyzésem, hogy nem saját magam fényezése volt az írás célja.

    VálaszTörlés
  10. Gyakran előfordul velem is, hogy a saját kényelmemért, biztonságomért... figyelmetlen vagyok...nem nézem a dolgok másik oldalát...
    Jó, ha valaki szól, hogy nana...

    VálaszTörlés
  11. Bennem meg sem fordult hogy magadat fényezed ezzel az írással.Biztos vagyok benne hogy másban sem, aki itt olvassa a verseidet.Csak halkan megjegyeztem hogy jól cselekedtél és köszönöm hogy megosztottad velünk.

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.